Sledujte nás na Facebooku pro nejčerstvější zprávy


 
Kopp-Etchellův jev
FOTOGRAFIE: Zdroj: US Army

Když mají piloti svatozář

2. August 2013 | Vesmír
Se zajímavým úkazem se setkává personál vojenských letišť v Iráku a Afghánistánu. Za určitých podmínek rotory přistávajících či vzlétávajících helikoptér se rozzáří slabým světlem.

Váleční zpravodajové tento úkaz nazývají Kopp-Etchellův jev. Toto pojmenování vzniklo na počest dvou vojáků padlých v Afghánistánu.Slabá záře je viditelná pouze v noci na letištích s písčitým povrchem. Blogeři vypracovali dvě teorie vysvětlující příčinu jevu. Ať je pravdivá první či druhá z nich, vznikají svatozáři podobné světelné kruhy hlavně na koncových částech rotoru. Rychlost konců lopatek je potom dostatečně velká, aby bylo možné Kopp-Etchellův jev zpozorovat pouhým okem.

ZDROJ: Izraelské obranné síly

K první teorii se přiklání samotní piloti. Podle nich třením listů  rotoru o křemičité krystalky písku dochází k nabití části písečného mraku statickou elektřinou. Při uvolňování náboje lze pak ve tmě spatřit slabou záři. Jedná se tedy o jakousi formu Eliášova ohně, viditelného na například na křídlech letících letadel v zelektrizovaném vzduchu během bouřky.

Druhá teorie určuje za zdroj záření vznícení části krycí vrstvy břitů  rotoru. Ta je tvořena niklem či titanem. Třením písečného křemíku má docházet k zahřívání a obrušování krycí vrstvy. Ve vysokých rychlostech je tření tak silné, že rotor vykřesává na koncích vrtule jiskry.