Když mají piloti svatozář
Váleční zpravodajové tento úkaz nazývají Kopp-Etchellův jev. Toto pojmenování vzniklo na počest dvou vojáků padlých v Afghánistánu.Slabá záře je viditelná pouze v noci na letištích s písčitým povrchem. Blogeři vypracovali dvě teorie vysvětlující příčinu jevu. Ať je pravdivá první či druhá z nich, vznikají svatozáři podobné světelné kruhy hlavně na koncových částech rotoru. Rychlost konců lopatek je potom dostatečně velká, aby bylo možné Kopp-Etchellův jev zpozorovat pouhým okem.
ZDROJ: Izraelské obranné síly
K první teorii se přiklání samotní piloti. Podle nich třením listů rotoru o křemičité krystalky písku dochází k nabití části písečného mraku statickou elektřinou. Při uvolňování náboje lze pak ve tmě spatřit slabou záři. Jedná se tedy o jakousi formu Eliášova ohně, viditelného na například na křídlech letících letadel v zelektrizovaném vzduchu během bouřky.
Druhá teorie určuje za zdroj záření vznícení části krycí vrstvy břitů rotoru. Ta je tvořena niklem či titanem. Třením písečného křemíku má docházet k zahřívání a obrušování krycí vrstvy. Ve vysokých rychlostech je tření tak silné, že rotor vykřesává na koncích vrtule jiskry.