Univerzity staví závodní formule
Učit se na vysoké škole něčemu praktickému není vždy samozřejmostí. To ale neplatí o VUT v Brně. Studenti z Fakulty strojního inženýrství staví vozidla, která obstojí i na mezinárodních přehlídkách a závodech. Dragon 2 je název závodní formule, která vzešla z jejich dílny. V loňském roce se vůz zúčastnil závodu v Anglii, Itálii a Maďarsku.
Vozidlo tvoří trubkový rám a je poháněno jednovalcovým motorem o objemu téměř šest set kubických centimetrů. Převodovka je poloautomatická se šesti stupni a ovládáním na volantu. Automobil ale ještě čeká několik vylepšení, například brzdového systému, než se vypraví na další závody. Vyjet by měl ještě letos v Německu i doma v České republice.
zdroj: VUT
„Se svými studenty stavíme Formuli Student, což je formule navržená studenty podle mezinárodních pravidel. Náš tým na VUT v Brně se jmenuje TU Brno Racing. Letos jsme postavili už třetí formuli, kterou nazíváme Dragon 3,“ doplnil vedoucí týmu Pavel Ramík. Kromě VUT se na mezinárodním projektu Formule Student podílejí také týmy z dalších tří technických univerzit v Česku. Cílem konstrukční soutěže je postavit každý rok nové závodní vozidlo pro amatérskeho jezdce.
Pneumobily, vozidla na stlačený vzduch, zdroj VUT
Alternativním pohonům patří budoucnost
Další vozidlo z dílen VUT, pneumobil, je také určen na závody. Staví ho studenti pod vedením Daniela Koutného. Na rozdíl od Dragonu se spalovacím motorem jede na stlačený vzduch. Vzduch je přiváděn z tlakové láhve do pracovních válců, ze kterých se přenáší hnací síla na kola pomoci ozubených hřebenů. Pneumobil je tak jednou z možností použití alternativního pohonu. V závodění nijak nezaostává, na soutěži v Maďarsku obstál v konkurenci téměř padesáti studentských vozidel a v disciplině nejdelšího dojezdu skončil na čtvrtém místě.
Praktičtěji zaměřený je studentský hydromobil týmu Josefa Nevrlého. Vozidlo je přizpůsobeno na pomalou jízdu, konkrétně jde o zmenšeninu popelářského vozu. K pohonu využívá hydraulický motor a energii z akumulátorů, čímž vlastně recykluje svou kinetickou energii. Podle Ramíka se tento typ pohonu hodí spíše pro těžší vozidla. Stejně jako závodící brášci byl i hydromobil prezentován na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Popelářský hydromobil, zdroj VUT
ELA