Sledujte nás na Facebooku pro nejčerstvější zprávy


 
šinkansen slaví 55 let
FOTOGRAFIE: šinkansen

Šinkansen slaví 55 let

5. October 2019 | Historie
Šinkansen znamená v překladu nová linka. A jako nová linka měl ukázat technologickou sílu Japonska těsně před zahájením letních olympijských her v Tokiu 1. října 1964, kdy vlak Hikari (Paprsek) spojil města Tokio a Ósaku.

Nyní má vlaková souprava osm hlavních linií a budují se další, které propojují už v podstatě celé Japonsko včetně ostrovů. S maximální rychlostí až 320 km/h tak můžete během chvíle projet celou zemi.

Původní plán pro již nedostačující osobní dopravu byl kvůli finanční náročnosti nahrazen stavbou úplně nové infrastruktury (přebudování tehdejších úzkokolejných tratí z 1067 mm po celém Japonsku na normální rozchod kolejí 1435 mm). Celková délka vysokorychlostních tratí je dnes v Japonsku 2700 kilometrů a stále se rozšiřuje. 

Pro porovnání, v ČR v současné době žádné vysokorychlostní tratě nejsou. Byť spousta dopravců disponuje vlaky s konstrukční rychlostí až 230 km/h (například Pendolino), tato technika nesmí překročit maximální traťovou rychlost 160 km/h (a to pouze na některých místech). Naši dopravci se tak můžou předvést až po překročení hranic na kvalitnějších železnicích.

Nůžky se budou navíc, podle současných plánu ministerstva dopravy, stále více rozevírat. Japonsko již finišuje s první částí tzv. magnetické linky mezi Tokiem a Nagajou (366 km), která by mohla být symbolicky zprovozněna před další olympiádou v Tokiu v roce 2020. Za pomoci magnetické levitace drží Japonci světový rekord v rychlosti vlaku - Maglev v roce 2015 dosáhl rychlosti 603 km/h.

Jídelní vůz Šinkansenu

Plánovaná první vysokorychlostní trať mezi Brnem a Prahou se má otevřít v roce 2040. Bez nadsázky tak jde říci, že nám ujel vlak. O "pouhých" 70 let.