Češi jsou televizním národem
Internetová revoluce se nekoná. Češi zůstávají televizním národem
Televizor vlastní nebo ho používá 92 procent lidí, 86 procent lidí dokonce žije v domácnosti se dvěma a více televizory. „Televizní vysílání je pro většinu lidí stále dominantním zdrojem zpravodajství, a to ve všech věkových skupinách,“ uvedl vedoucí výzkumu Jakub Macek. Podle jeho slov to platí i pro věkovou skupinu mezi 18 a 30 lety, ve které televizi nemá a nesleduje 14 procent respondentů, což je dvakrát víc než v ostatních věkových skupinách. „Část mladých je v této době na vysoké škole, prochází tranzitním obdobím života a často bydlí v podnájmech, kde televizi nemají. Jakmile si ale vytvoří svoji domácnost, pořizují si většinou svůj přijímač také.“
Politická participace
Zatímco jedna část šetření se zabývala užíváním médií, druhá se věnovala přímo participaci na politickém dění. Vyšlo z ní mimo jiné to, že vliv online sociálních sítí v tomto ohledu není zdaleka tak velký, jak by se mohlo zdát. Není například možné říct, že by uživatelé sociálních sítí byli ve veřejném životě aktivnější než jejich neuživatelé. „Kontakt s politikem vyhledávají na sociálních sítích jen čtyři procenta respondentů. Ani politickému diskutování například na Facebooku česká společnost neholduje,“ doplnila Alena Macková, která měla tuto část výzkumu na starost.
Sociální sítě
Počítačové hry
Zpracované výsledky rozsáhlého šetření, na kterém badatelé pracovali tři roky, jsou k dispozici online ke stažení:
https://is.muni.cz/do/mu/tiskove_zpravy/Stara_a_nova_media_v_kazdodennosti_ceskych_publik.pdf https://is.muni.cz/do/mu/tiskove_zpravy/Stara_a_nova_media__participace_a_ceska_spolecnost.pdf
Zdroje:
Macek, Jakub – Macková, Alena – Škařupová, Kateřina – Waschková Císařová, Lenka. 2015. Stará a nová média v každodennosti českých publik (výzkumná zpráva). Brno: Masarykova univerzita.
Macková, Alena – Macek, Jakub. 2015. Stará a nová média, participace a česká společnost (výzkumná zpráva). Brno: Masarykova univerzita.